انواع مخزن آب و محل نصب آن
نوشته شده توسط : b.gholami

یکی از انواع قدیمی مخازن آب، مخازن فلزی هستند که از فولاد، فولاد گالوانیزه، آهن ضد زنگ یا چدن سیاه ساخته می شوند. این مخازن تاریخچه ای طولانی دارند و طراحی آنها پیچیدگی خاصی دارد، به خصوص زمانی که حجم زیادی داشته باشند.

مخازن فلزی در برابر خوردگی مقاوم هستند و معمولاً برای ذخیره آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی استفاده می شوند. این مخازن که به شکل استوانه ای تولید می شوند دارای انواع مختلفی از جمله عمودی، افقی، هوایی و زمینی می باشند.

مخزن فایبرگلاس

این نوع مخزن آب برای باغ  زیرزمینی است و برای دیواره های داخلی آن از فایبرگلاس یا مواد کامپوزیت استفاده می شود. تنوع این مخازن بسیار زیاد است و در صنایع زیادی از آنها استفاده می شود.

از آنجایی که در مخازن فایبرگلاس از مواد اولیه گران قیمت استفاده می شود، برای مخازن زیر 1000 لیتر گزینه مناسبی نیست. مخزن آب مرکب برای ذخیره آب صنعتی، آب دریا، آب آشامیدنی، مایعات خورنده و سوخت استفاده می شود.

امروزه منابع آب مرکب جایگاه ویژه ای در صنعت به خود اختصاص داده و در دسته مخازن پلیمری به شمار می روند. برای ذخیره آب آشامیدنی از مخازن آب مرکب استفاده می شود که به صورت پیش ساخته (مژولار) تولید می شود.

مخازن کامپوزیت مدولار بسته به محل نصب در حجم ها و ارتفاع های مختلف ساخته می شوند اما معمولاً 50 سانتی متر ارتفاع دارند.

مخزن پلی اتیلن

این نوع مخازن یکی از متداول ترین مخازن مورد استفاده در صنایع مختلف از صنایع شیمیایی گرفته تا ساختمان و کشاورزی می باشد. اما مهمترین کاربرد آن ذخیره آب آشامیدنی در ساختمانها است.

مخزن پلی اتیلن سه لایه بوده و خاصیت آنتی باکتریال دارد. این مخازن آچاره  از مواد اولیه با کیفیت بالا و طی فرآیندی به نام قالب گیری چرخشی تولید می شوند. مخازن پلاستیکی به دلیل خاصیت ضد میکروبی کاملاً بهداشتی بوده و از آب داخل محافظت می کنند.

قابلیت های این تانک ها بیشتر از سایر تانک های داخلی است. مخازن پلی اتیلن این قابلیت را دارند که در حجم های بسیار زیاد طراحی و ساخته شوند. یکی دیگر از کاربردهای این مخازن جمع آوری آب باران است.

از دیگر ویژگی هایی که باعث استفاده بیشتر از مخازن پلی اتیلن شده است می توان به مواردی مانند مقاومت در برابر ضربه و اشعه ماوراء بنفش، وزن سبک و کارکرد آسان، قیمت مناسب و نصب آسان اشاره کرد.





:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: